Pustegynge

Pustegynge

0.00

Herta Müller

Originaltittel: Atemschaukel
ISBN: 9788210050930
Pris: kr 379,–
Utgitt: 2010

Mot slutten av den andre verdenskrig ble alle etniske tyskere i Romania deportert til sovjetiske arbeidsleire. Dette historiske faktum danner utgangspunktet for Nobelprisvinner Herta Müllers siste roman.

Romanen handler om den unge homofile mannen Leo, som 17 år gammel blir sendt til Sovjet, og som seksti år senere beretter om sine fem år som tvangsarbeider. I leiren fortæres hans av sulten både innvendig og utvendig, og støvet, sementen og kullet som omgir fangene, blir nesten selv karakterer i denne historien. 

Romanen forteller en historie som er lite kjent, ikke minst fordi de overlevende ikke hadde anledning til å snakke om det som hadde hendt, da de kom tilbake til et kommunistisk Romania. 

Men det som likevel skiller boken ut, er måten Herta Müller levendegjør fangenes erfaringer gjennom sitt fortettede poetiske språk, som gir leseren et ganske annet blikk på redslene i en arbeidsleir enn de vi kjenner fra andre beretninger. Pustegynge er blitt et dypt rørende verk, tett forankret i europeisk historie, der språkets mørke makt blir belyst gjennom en særegen form for poetisk realisme. 

Som alltid i Herta Müllers litteratur spiller også hennes egen historie en sentral rolle i romanen. Hennes mor var blant dem som ble deportert den gangen, i januar 1945. I tillegg er den unge mannen i fortellingen basert på historien til lyrikeren og den tidligere fangen Oskar Pastior, som det egentlig var meningen hun skulle skrive boken sammen med, men som døde plutselig i 2006.

Quantity:
Add To Cart
I europeisk toppklasse. Herta Müller skriver tidløs, europeisk samtidslitteratur på sitt aller ypperste.
— Sindre Hovdenakk, VG (Terningkast seks)
Det er denne leirvirkeligheten Herta Müller beskriver med så poetisk vakre og originale bilder at man knapt har opplevd noe lignende. Og la det straks være sagt at Müller ikke er noen innsmigrende forfatter. Denne poesien er ikke tilslørende, men avslørende. Den er på samme tid vakker, rå og brutal (...) Og hun klarer å skrive en roman som gjør denne uhyggelige delen av vår historie til en poetisk bevegende fortelling om eksistensens grunnvilkår – slik livet kan være når det leves helt på grensen av det tålelige.
— Turid Larsen, Dagsavisen
Når Pustegynge gjør så sterkt inntrykk, er det ikke bare på grunn av handlingen. Det er
skjønnheten i språket som gjør dette til ekstraordinær litteratur.
— Liv Riiser, Vårt Land
Hvis noen skulle tvile på det rimelige og riktige i tildelingen av Nobels litteraturpris til Herta Müller, er det bare å gi seg i kast med romanen Pustegynge – da forstummer tvilen ganske så fort (...) et særegent mesterstykke (...) i sin ekstremt litterære og til tider sterkt poetiske behandling av en enkeltpersons kamp og lidelse (...) Skal du bare lese én eller noen få romaner i år? Da er denne uomgjengelig.
— Hans H. Skei, Aftenposten
Det er ikke vanskelig å fornemme høy litterær kvalitet i denne romanen. Språklig er den dypt original, slett ikke vanskelig i så måte, men rik, forbløffende i ordvalg, nærmest nyskapende, også i den norske språkdrakten som Kjell Olaf Jensen mesterlig har stått for.
— Finn Stenstad, Tønsberg Blad
Herta Müller er en forfatter som er velsignet med en språklig rikdom som gjør hennes romaner til detaljerte dokumenter over en tematikk som i stor grad er knyttet til hennes arv. Slik er det også med denne romanen som er så velskrevet at det nesten gjør vondt. «Pustegynge» er en bok det er vanskelig å stille seg likegyldig til.
— Espen Vinje, Moss Avis
Müllers stil er så nøktern og kald at teksten innimellom framstår grell og avvisende (...) Samtidig har den korthugde framferden så grafsende poetisk dybde og voldsom språklig kraft at det er vondt å legge boka fra seg.
— Arnstein Olaisen, Haugesunds Avis (Terningkast fem)
Pustegynge er en viktig historie fortalt med Herta Müllers særegne stil, som er realistisk, men samtidig underlig, rik på metaforer, poetisk. Det er en mørk roman med påfallende mange lyse bilder; i Herta Müllers verden er det alltid snødekt landskap, det er alltid en hvit hare.
— Thomas Marco Blatt, Dagbladet
En roman som beskriver tilstander mer enn hendelser kan være krevende. Gevinsten er at vi kommer ned i dypet.
— Guri Hjulstad, Trønder-Avisa