M. Kanne & Søn 1923-1943

M. Kanne & Søn 1923-1943

0.00

Einar O. Risa

ISBN: 9788210050657
Pris: kr 369,–
256 sider
Utgitt: 2009

Vi følger historien om familien Kanne i Stavanger. Alle søsknene er igjen samlet i byen. Den geskjeftige Maia Kanne Fall er den som organiserer samværet i familien. 1920-tallet er vel plassert og man beveger seg inn i en oppgangstid preget av tekniske nyvinninger, deriblant radioapparatet og motorsykkelen. Fremsynte forretningsmenn investerer i aksjer. Så kommer oktober 1929; de internasjonale børskursene stuper og finanskrisen forplanter seg til Norge.

Andre verdenskrig bryter ut. Jøder fra Stavanger skal sendes i konsentrasjonsleir, blant disse Cecilias fortrolige venn, urmaker L. Silber. I Stavanger-avisene annonserer man i 1943 for auksjoner av jødiske eiendeler. Samme året viser Stavanger Kunstforening en utstilling med "Entartet kunst".

Med utgangspunkt i familien Kanne, som vi følger gjennom flere generasjoner, viser Risa hvordan den personlige historien samtidig også er del av en større, kollektiv beretning. Med lun humor og et empatisk blikk viser han hvordan man som individ er avhengig av andre mennesker og hvordan fjerne verdensbegivenheter kan få store virkninger i enkeltmenneskes liv i en liten by langt unna, også på et tidspunkt i historien der verden ennå ikke er globalisert.

Quantity:
Add To Cart
Med rolige bevegelser blar Risa i Kannefamiliens rikholdige fotoalbum. Det er de tradisjonelle julemiddagene, det er ferier i Oslo og Danmark (Sørens amorøse eventyr), det er dagligliv med støvsugerens og radioens inntog, det er Stavanger i vekst, det er begynnende uro, det er Europa i endring og en krig under oppseiling. Det er mye, men ikke for mye. (...) Uroen som beskrives er nok allmenngyldig, men her kommer den genialt til uttrykk gjennom uunngåelige endringer i julemiddagenes avvikling - ikke bare skifter menyen, men inngiftede familiemedlemmer forandrer også på spillereglene. (...) Om det til syvende og sist blir en Stavangertrilogi eller om Risa nøyer seg med å være Kanne-støper, det gjenstår å se. Andre bok i Stavangertrilogien er en forventet god fortsettelse.
— Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende
Risa begynner ofte et kapittel midt inne i en setning noen sier, eller midt inne i et trivielt gjøremål, og så trekker han lange perspektiver ut, frem og tilbake i tid. Han har en egen evne til å fange den travle hverdagspraten i en familie, mytedannelsen, følelsen av et selvsagt fellesskap. (...) Kort sagt: Det er ting ved denne boken som får frem det beste ved Risas teknikk... (...). Det får meg til å se frem til tredje bind med sann forventning. Stavanger får en netthendt, liten trilogi.
— Mie Hidle, Stavanger Aftenblad
Denne trilogien er altså ei historie om ei tid sett gjennom ein familie, eller om ein familie sett gjennom ei tid. Dermed er det også sagt at samanflettinga av dei små og den store historia er svært overtydande gjort. (...) Risa bruker både den materielle utviklinga slik ho kjem til byen gjennom teknologiske framsteg og nye forbruksvarer som altså støvsugar og ikkje minst radio, og han bruker den politiske historia som er fjern men som likevel kan skape tumultar ved den tradisjonelle julemiddagen. Som også spelte ei stor rolle i bok nummer ein der den var det absolutt faste punktet. No er middagen flytta, menyen endra, og det er nye folk som sit rundt bordet og fortel nye historier. Det tapre forsøket på å halde noko fast i ei omskifteleg tid er direkte rørande. Når ein pinnekjøtetar tek seg i å sakne juleanda til Kannene, seier det også noko interessant om styrken i forma på denne romanen.
— Marta Norheim, NRK
Risa skuffer ikke. (...) Risa skriver også denne gangen bredt og episk, men samtidig så lett, så lett at leseren må tvinge ned lesehastigheten og minne seg selv om at det et sted inne i fortellingen også fins en realhistorisk tid. For Historien, den med stor forbokstav, er motoren i dette verket, og Risa bruker den med stor følsomhet og intelligens. (...) ..., og leseren kan bare håpe at siste bind i fortellingen om Kannene utkommer med uendelig mange bonusspor. Eller at det ikke blir siste bind.
— Henning Karlbom, Moss Avis
Nå foreligger det andre bindet i Einar O. Risas trilogi kalt «M. Kanne & Søn», og det har utviklet seg til en robust og storstilt fortelling om familien Kanne i Stavanger. (...) Det estetiske universet er fullstendig gjennomført og troverdig. Illusjonen blir aldri brutt, og det til tross for at situasjonene de litterære karakterene av og til befinner seg i, blir latterlig naive målt etter dagens standard. Derfor er dette også et dristig litterært prosjekt. Det er bemerkelsesverdig at boka fungerer så godt, det er ikke gitt at et slikt estetisk univers vil kunne fungere i 2009.
— Dag Eivind Undheim Larsen, Klassekampen
Den lune forteljarstemmen som følgjer Kanne-familien, er her som før. (...) Risa viser tydeleg at stoffet har inspirert han til underfundige replikkar, uventa reaksjonar og stor forståing for såre øyeblikk i livet.
— Audun Skryten, Jærbladet

M. Kanne & Søn i media:

NRK: Godt støypte Kanner

Einar O. Risa leser fra M. Kanne & Søn 1923-1943 på Café Sting i Stavanger: 
http://www.aftenbladet.no/lokalt/article1103037.ece