Bare de levende trenger å bli husket

Bare de levende trenger å bli husket

0.00

Hilde Lindset

ISBN: 9788210056642
Pris: 379,-
384 sider

Louise reiser til øya O for å hjelpe til med å ta seg av båtflyktningene som driver i land der. Hun får ansvaret for en liten gutt, og Louise gjør hva hun kan for at han skal ha det godt. De går turer på stranden og pynter rommet med nye ting hver dag. Men noe må være feil, for gutten gråter ikke. Og hvorfor er det viktig om han gråter eller ikke? Louise spør seg om hjelpen hun gir, handler mest om henne selv. Er det hun som trenger guttens sorg? Trenger hun bare at noen trenger henne? Og kan man bli så avhengig av sorg at man forveksler den med lykke?

Legen Sivert tar imot de overlevende og behandler dem. Han er overbevist om at han ikke kan si «Jeg elsker deg» til en kjæreste igjen, for da vil hun forlate ham. Hva er egentlig tyngst: Å bli forlatt eller å forlate noen?

Over deres fortelling ligger en stemme som har sin helt egen tragedie.

I denne storslåtte, poetiske romanen undersøker Hilde Lindset hvorfor vi trenger hverandre. Må all hjelp ha gode intensjoner eller et større mål for å ha verdi? Bare de levende trenger å bli husket er en roman om å velge overlevelse.

Last ned høyoppløselig omslag her.

Omslagsdesign: Egil Haraldsen & Ellen Lindeberg / EXIL Design

Add To Cart
Lindset har gjort dristige val og resultatet ei bok som utfordrar både kjensler og tanke.
— Marta Norheim, NRK
Fleire andre forfattarar er naturleg nok òg opptatt av flyktningkrisa, men Lindset skil seg ut. ... Tankane går til Hanne Ørstavik når vi kjem inn på tankar og kvardag og kloke filosofiske refleksjonar over lukke og kjærleik. Forteljaren er både nær og fjern, stemninga er fylt av uro og ro - på same tid. Romanen er full av kontrastar. ... Det er forunderleg at ein roman om sorg og om det nådelause havet kan vere lys og god å vere i, som ei solrenning.
— Katrine Judit Urke, Dag og Tid
La det være sagt innledningsvis, rett fram og uten forbehold: Hilde Lindset (f. 1978, debut 2012), med fire formfullendte novellesamlinger i bagasjen å vise til, framstår som en strålende stilist også i sin første roman, en følsom tekst som satser på intime, poetiske klanger, tilbakevendende refleksjoner, glupe paradokser, aforistisk klingende visdomsord, finurlige antydninger ...
— Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad